Store deler av kandidatene på Arbeiderpartiets liste i Risør samlet. Foto: Niclas Halvorsen

Risør Arbeiderpartis program for 2023 - 2027

10 grunner til å stemme Risør Arbeiderparti

• Vi setter klima og miljø først
  • Vi er kulturpartiet i Risør
  • Vi satser på barn og unge, og tar de på alvor
  • Vi må ha gode skoler og barnehager i hele kommunen
  • Vi vil ha et framtidsrettet helse- og habiliteringstilbud for alle
  • Vi bekjemper fattigdom og utjevner forskjeller i lokalsamfunnet
  • Vi er opptatt av stedsutvikling, kulturarv, natur og friluftsliv
  • Vi jobber målrettet for god næringsutvikling og infrastruktur
  • Vi kjemper for helårsboliger, levende bysentrum, og tar hele kommunen i bruk
  • Vi vil være en trygg og miljøvennlig havn for båt, bobil, og annen turisme

Vårt mål: Vi satser på hele Risør, og vil skape en god og trygg framtid for alle som bor i kommunen vår.

Vi har lagt FNs bærekraftsmål til grunn for vårt program. Bærekraftsmålene er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030, og angår alle land i hele verden, både rike og fattige. Målene har stor innvirkning på norsk politikk – både nasjonalt, i kommunene og for oss i våre små lokalsamfunn i Risør. Gjennom disse målene gjenspeiler vi mulighetsrommet vi har for å gjøre Risør til den beste kommunen å bo og leve i.

Vi støtter hovedmålene i Agders regionplan og skal arbeide for klimamessig, økonomisk og sosial bærekraft.

Vi setter klima og miljø først

(Bærekraftsmål nr. 7, 11, 12, 13, 14, 15, 17)

Vi vil:

• Ha et framtidsrettet og overordnet miljø- og klimafokus, i solidaritet med verden og alle som kommer etter oss
  • Være pådrivere for det grønne skiftet
  • Sikre biologisk mangfold og hindre naturtap i hele kommunen
  • Styrke og bruke miljøplanen (kommunedelplan for klima og miljø), og benytte klimabudsjett og klimaregnskap for å nå målene raskere
  • Velge klima-, miljøvennlige og energisparende løsninger ved kommunale utbyggingsprosjekter, der det er mulig
  • Bruke arealregnskap, og være varsomme med framtidige arealbeslag for å verne om viktige hensyn som naturmangfold og jordvern
  • Innføre miljøfyrtårn i alle kommunale bygg og arbeidsplasser, og delta i Klimapartnere
  • Utbygge ladestasjoner og bedre infrastruktur for bil og båt
  • Balansere utbygging mot vern av natur. Helårsboliger skal prioroteres foran hytter
  • At flest mulig skal ha et kollektivtilbud for alle reiser

Vi er kulturpartiet i Risør

(Bærekraftsmål 3 og 11)

Vi vil:

• Profilere oss med kunst, kultur og trehus og opprettholde vår status som kulturkommune. Styrke Risørs posisjon som kunstby, som en del at vår stedsutvikling
  • Være garantister for at Kunstparken, med unike utstillingsarealer og atelier, skal bestå, styrkes og videreutvikles
  • Videreføre og styrke kommunens kunst-, kultur- og idrettsstipender
  • Heie på den profesjonelle kunsten og tiltrekke oss flere kunstnere og kunsthåndverkere
  • Opprettholde og styrke «kulturaksen»: Risørhuset, Musikkens Hus, og Skansen/Teaterhuset for å ivareta gode og varierte møteplasser for alle
  • Støtte og styrke det frivillige arbeidet som skjer i kultursektoren i hele kommunen, og løfte ildsjelene i kultur- og idrettsliv
  • Opprettholde en styrket Frivilligsentral og et rikt foreningsliv, som skaper kulturelt mangfold
  • Gi forutsigbar støtte til festivaler og kulturarrangementer i hele kommunen.
  • Ivareta kirkene i kommunen, også som inkluderende kulturbærere og sentrale kulturarenaer
  • Støtte og styrke vårt museumskonsept som er trebåtbygging og kystkultur, og utvikle kystkultursentrene på Moen og Randvik
  • Verne og utvikle trehusbyen Risør, og vår historiske bebyggelse i hele kommunen inn i en ny tid

Vi satser på barn og unge, og tar de på alvor

(Bærekraftsmål nr. 1, 3, 4 og 10)

Vi vil:

• Lytte til og jobbe på lag med ungdommene i Risør
  • Gi Barnas Bystyre og Ungdomsrådet en mer sentral plass i demokratiet
  • Legge til rette for flere unike og gode møteplasser og aktivitetstilbud for barn og unge i hele kommunen
  • Jobbe for at vi skal ha hele skoleløpet i egen kommune, og bevare og styrke Risør videregående skole med både yrkesfag og studiespesialiserende linjer
  • Legge til rette for gode og inkluderende idrettsarenaer i hele kommunen, for å skape levende lokalmiljøer og trygge møteplasser
  • Styrke og legge til rette for Risørhusets muligheter for å være et knutepunkt og trygg møteplass for barn og unge, med muligheter for medbestemmelse og deltakelse.
  • Etablere flere ladebenker for mobil i hele kommunen, der ungdom møtes
  • Legge til rette for fysisk aktivitet for barn og unge rundt idrettsanleggene i de tre skolekretsene
  • Videreutvikle og styrke området rundt Kjempesteinsmyra som sosial, inkluderende og sportslig arena for barn og unge

Vi må ha gode skoler og barnehager i hele kommunen

(Bærekraftsmål nr. 3, 4 og 10)

Vi vil:

• Opprettholde dagens skolestruktur med tre skolekretser: Søndeled, Hope og Risør, og gjennom dét trygge og styrke bosetting og aktivitet i hele kommunen
  • Arbeide for ny ungdomsskole, og blant annet se dette i forbindelse med ny svømmehall og idrettsanlegg i sambruk
  • Ha nulltoleranse for mobbing. Vi intensiverer innsatsen for at alle våre skoler og barnehager har bevissthet, kompetanse og kapasitet til å håndtere mobbing på en god måte
  • Styrke laget rundt barnet og eleven med ressurser og fagfolk, blant annet for å forebygge mobbing og utenforskap
  • Kjempe for å bevare og styrke Risør videregående skole, gjennom blant annet å utrede muligheten for å skape en 8-13 skole når ny ungdomsskole skal bygges
  • Fokusere på tidlig innsats, og god og riktig kompetanse i skole og barnehage
  • Satse på lærlinger. Arbeide for flere læreplasser i kommunen og i private bedrifter

Vi vil ha et framtidsrettet helse- og habiliteringstilbud for alle

(Bærekraftsmål nr 3, 10 og 11)

Vi vil:

• Kontinuerlig styrke hele helsesektoren og arbeide for økt grunnbemanning
  • At kommunale tjenester i størst mulig grad skal gis av kommunalt ansatte i faste stillinger
  • Fortsette arbeidet for flere heltidsstillinger, kompetanseheving og rett kompetanse for oppgavene som skal løses
  • Tilrettelegge for en god alderdom ved at de eldre skal ha visshet om å kunne bo trygt hjemme så lenge som mulig, og være sikra et godt omsorgstilbud med riktig hjelp til rett tid
  • At mennesker med utviklingshemning ikke skal diskrimineres. Lønnet arbeid er viktig for å sikre inkludering og likestilling, og vi vil bedre mulighetene for at denne gruppen skal komme i arbeid

Vi bekjemper fattigdom og utjevner forskjeller i lokalsamfunnet

(Bærekraftsmål nr. 1, 5, 8, 10 og 16)

Vi vil:

• Jobbe for vårt felles ansvar for å gi alle i Risør kommune et fullverdig liv, og lik mulighet til deltakelse i samfunnet. Særlig barnefamilier må prioriteres
  • Opprette et fritidsfond som skal sørge for at flere unge fra familier i vedvarende lavinntektssituasjon kan delta i organisert fritidsaktivitet
  • Styrke ordningen med sosial-, helse- og miljøarbeidere for å forebygge mobbing og utenforskap i skolene i hele kommunen
  • At folk med nedsatt funksjonsevne og helsemessige utfordringer skal møte et arbeidsliv som er åpent og inkluderende
  • Alltid gå i bresjen for inkludering og likestilling
  • Ha et arbeidsliv som er trygt og rettferdig, slik at alle har mulighet til å etablere seg med hjem og familie i Risør. Unge skal få en god start i arbeidslivet, og ingen arbeidstakere skal skyves ut
  • Tilrettelegge for et livssynsåpent lokalsamfunn

Vi er opptatt av stedsutvikling, kulturarv, natur og friluftsliv

(Bærekraftsmål nr. 3, 11, 12, 14 og 15)

Vi vil:

• Dyrke Risørs særegenheter, stedsidentitet og attraktivitet, og styrke hele kommunens unike muligheter, både for fastboende og besøkende
  • Skape gode bomiljøer og møteplasser i distriktene og i Risør sentrum
  • Verdsette og verne naturens egenverdi, bevare natur, og tilrettelegge for grønne lunger, og gode naturopplevelser for alle innbyggere
  • Fremme fysisk og psykisk helse ved å styrke og utvikle arbeidet med stier og turområder i hele kommunen
  • Ta vare på kulturhistorien, tradisjonene og kulturarven, og bringe det historiske Risør inn i framtidas Risør
  • Bruke sentrumsplanen aktivt som et verktøy for vern og utvikling av trehusbyen Risør

Vi jobber målrettet for god næringsutvikling og infrastruktur

(Bærekraftsmål nr. 8, 9 og 11)

Vi vil:

• Legge til rette for næringsvekst i hele kommunen, og en framtidsrettet infrastruktur
  • Gjennom god planlegging og samarbeid få en firefelts E18 gjennom Risør og regionen
  • Ha gode og trafikksikre veier. Gang- og sykkelveier er gode tiltak for trygge skoleveier i hele kommunen
  • Gjøre Risør delaktige og konkurransedyktige i et regionalt og nasjonalt perspektiv
  • Sikre en bedre kraftforsyning til industri og næringsliv, og lading av kjøretøy for næring og private.
  • Utvikle den digitale infrastrukturen for internett og mobiltelefoni
  • Bruke mulighetene for etableringer av arbeidsplasser knyttet til Morrow Batteries, og andre næringsetableringer i vår region
  • Utvikle nye næringsområder som gir grunnlag for nye arbeidsplasser
  • Styrke Risør sentrum og legge til rette for mer besøk og mer handel
  • Satse på mer lokal handel, blant annet ved kommunale innkjøp

Vi kjemper for helårsboliger, et levende sentrum, og tar hele kommunen i bruk

(Bærekraftsmål nr. 3, 11 og 15)

Vi vil:

• Være en aktiv og sentral del av regionens bo- og arbeidsmarked, og legge til rette for helårsbosetting i hele kommunen
  • Jobbe for at det skal bygges variert og hensiktsmessig for alle innbyggere og generasjoner, og være pådrivere for sosial boligbygging
  • Lage en strategi for fortetting der det er naturlig, og bevaring der det er hensiktsmessig
  • Opprettholde helårsbosetting i hele kommunen, og ha som mål å gjeninnføre boplikten
  • Arbeide for å avholde en folkeavstemning om boplikt i forbindelse med stortingsvalget høsten 2025. Vi vil respektere resultatet i en slik folkeavstemming

Vi vil være en trygg og miljøvennlig havn for båt, bobil og annen turisme

(Bærekraftsmål nr. 11, 14 og 15)

Vi vil:

• Utbedre havnene og legge til rette for miljøvennlig båtturisme
  • Legge til rette for gode lademuligheter, også for el-båter, og andre fasiliteter som gjør Risør til en god og foretrukken havn å besøke
  • Se på mulighetene for å etablere et servicebygg med toalett/dusj i forbindelse med bobilparkeringen på Tjenna
  • Tilrettelegge for god kildesortering av søppel både for båtturister og bobilturister i hele kommunen, og en renere by
  • Bidra til å utvikle og styrke Risørs muligheter og potensial innen reiseliv og turisme

Sånn vil vi gjøre det:

Sørge for et konstruktivt og inkluderende lokaldemokrati

(FNs bærekraftsmål nr. 16 og 17)

Vi vil ha et konstruktivt, inkluderende og seriøst lokaldemokrati for alle, med et godt samarbeidsklima mellom politikere og administrasjon, og oss politikere imellom. Det gjøres best gjennom en faktabasert, respektfull og åpen debatt, også i sosiale medier. Dette bidrar til at flere tør å ytre meningene sine, debatten blir mindre polariserende, flere blir hørt, og vi tar bedre beslutninger.

Er du enig med Risør Arbeiderparti om Risør Arbeiderpartis program for 2023 - 2027?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker